Anmeldelse: Vaiana

I Disneys eventyr Vaiana bryder de tendensen med piger i nød og giver heltinden rollen til prinsessen selv.

Handling

Efter at halvguden Maui (Dwayne Johnson) stjæler en sten, der er "hjertet" af Moder Natur (kaldet Te Fiti) i filmen, begynder alt liv på den polynesiske øhav langsomt at dø. Så efter at den vordende høvding Vaiana (Cravalho) hører om legenden om Maui, der stjæler hjertet, begiver hun sig ud på en mission for at finde både Maui og stenen - som skal returneres til Te Fiti, før hele verden dør.

Da hun finder Maui, viser det sig, at det ikke er helt så enkelt, da han ikke længere har nogen magiske kræfter. For at finde stenen skal Vaiana derfor hjælpe ham med at genvinde sine kræfter, så hun kan få stenen tilbage.

Manuskript og instruktion

Filmen er instrueret af i alt fire instruktører, men primært af Disney-duoen, der tidligere gav os hits Aladdin, Den lille havfrue, Hercules, Skatteplaneten og Prinsessen og frøenRon Clements og John Musker. Ud over dem er Don Hall og Chris Williams medinstruktører, men jeg ved ikke, hvor stor indflydelse de havde. Formentlig har de taget sig af mindre dele af filmen.

Uanset hvem der gjorde hvad, er Vaiana imidlertid frygtelig godt udført, hvor hver scene tjener et formål og flytter historien glat. De karakterer, der dukker op rundt omkring - hovedsageligt grisen Pua og kyllingen Heihei - er både originale og sjove. Vi ser Vaianas kærlighed til vandet og havet vokse gennem hendes forhold til sin bedstemor, et forhold, der derefter holdes i live og hjælper hende gennem filmen.

Da hun så møder halvguden Maui, lærer ham at kende og begynder at samarbejde med ham, udvikler der sig også et oplagt forhold der. Det er simpelthen mærkbart, at de mennesker, der skrev denne film, har arbejdet på netop denne ting i årtier - det er upåklageligt.

Skuespillere

Hawaiiansk skuespillerinde Auli'i Cravalho udmærker sig som Vaianas originale stemme, eller Moana, som hun kaldes i den engelske film. Rollen passer hende som en handske, og efter at have lyttet til et par interviews med filmskaberne var det tydeligt, at det var #fornavn899#, der fik den til at "tage fart" - så vidste de, at de havde fundet den rigtige person til at spille heltinden.

Mauis stemme spilles af Dwayne Johnson, som også gør et rigtig godt stykke arbejde, næsten overraskende godt. Jeg har aldrig set ham så meget skuespiller, men i denne film giver han karakteren troværdighed både i dialog og i sang - faktisk solgte sangen You're Welcome så godt, at den gik platin i USA, hvilket betyder, at den blev købt mindst 10 millioner gange.

Musik

Ud over alt det andet, der får Vaiana til at skille sig ud fra resten af de animerede familiefilm, der udgives nu, er musikken også i top, komponeret af Mark Mancina, Lin-Manuel Miranda og Opetaia Foa'i. Selvom det føles, som om jeg gentager mig selv, er musikken også rigtig god – en perfekt humørbooster, der pumper op, når tingene er spændende i filmen.

Gennemgang

Det er let at tage det for givet, men jo mere du tænker over det, jo mere indser du, at piger i Disney-film aldrig i sig selv er stærke. Vaiana ændrer det og lader heltinden - der heller ikke er tynd som en pind - have en central rolle i historien. Bortset fra det er filmen meget underholdende og ser utrolig godt ud med flotte animationer og lys og realistisk vand.

Som børnefilm er det uden tvivl en fuld scorer, og selvom bedømmelsen falder lidt for os ældre, er det en af de børnefilm, som jeg hellere vil se igen og igen.

Positivt

•   Endelig en stærkere kvindelig hovedperson