Anmeldelse: The Marvels

Carol Danvers, Kamala Khan og Monica Rambeau får deres superkræfter forbundet i Marvels sidste film for året.

I de sidste sekunder af Avengers: Infinity War, sendte Nick Fury en nødudkald, der blev startpunktet for Captain Marvels indtræden i MCU. Hun fik en solofilm og hjalp derefter med at besejre Thanos i Avengers: Endgame, men har siden da knap nok vist sig.

Nu er en fortsættelse dog endelig her. Men en fortsættelse af hvad? Det er ikke kun for Carol Danvers, at historien fortsætter, men også for Kamala Khan og Monica Rambeau, hvis superheltehistorier begyndte i henholdsvis Ms. Marvel og WandaVision. Det er blevet tid til at finde ud af, hvorfor Captain Marvel bogstaveligt talt brasede ind i Kamalas garderobe.

Handling

Carol Danvers - Captain Marvel - har længe genindtaget sin identitet fra de brutale Kree, der kidnappede og vildledte hende, og hævnet sig på Supreme Intelligence. Hendes handlinger har dog haft uventede konsekvenser, så når den nye Kree-leder Dar-Benn er parat til at tage ekstreme metoder i brug for at genoprette sin hjemplanet, bliver Carol nu nødt til at bære byrden af et univers i ubalance.

S.A.B.E.R-astronauten Monica Rambeau undersøger et besværligt ormehul.

Når hun sendes ud for at undersøge et mærkeligt ormehul, der risikerer at forstyrre hele rumfartssystemet, bliver hendes superkræfter forbundet med Kamala Khan og Carols niecesøster Monica Rambeau, der nu er S.A.B.E.R-astronaut. Sammen må trioen nu samarbejde for at finde ud af, hvordan og hvorfor deres kræfter er forbundet, og lære at leve med og udnytte det for at redde universet.

Skuespillere

Brie Larson, Iman Vellani og Teyonah Parris gentager deres roller som filmens hovedtrio Carol Danvers, Kamala Khan og Monica Rambeau, og Samuel L. Jackson spiller for femtende(!) gang Nick Fury. Vi genforenes også med Kamalas familie, spillet af Zenobia Shroff, Mohan Kapur og Saagar Shaikh, og Lashana Lynch optræder også som Monicas mor, Maria Rambeau.

Filmens skurk er Kree-lederen Dar-Benn, spillet af Zawe Ashton, og ny i MCU er også Gary Lewis, der spiller Skrull-kejseren Dro'ge. Et andet nyt ansigt er Park Seo-joon i rollen som prins Yan.

Der er samlet et ensemble, der fungerer godt sammen, og det er værd at bemærke, at Iman Vellani gør det rigtigt godt og er her for at blive, og at Samuel L. Jackson på dette tidspunkt nærmest går på autopilot uden større problemer.

Og ja, katten Goose, der ikke er en kat, er også med igen.

Kamala opdager, at Goose ikke bare er en almindelig kat.

Lyd og billede

Marvel har på det seneste fået en del negativ kritik for at filmene og serierne visuelt ikke holder samme høje standard som tidligere. Jeg ved ikke, om jeg er ekstra tilgivende, eksplosioner og rum er lette at skabe, eller om de har skruet op for kvaliteten, men her synes jeg, det ser godt ud. Effekterne er imponerende, og filmen bruger en farvepalet, der passer godt ind i Marvels univers. Bemærk allerede i starten af filmen, at Marvel-introt er ændret for at passe til filmen, en fin lille detalje.

Musikken var dog ingenting, jeg lagde mærke til, hvilket nok kan betragtes som en dårlig bedømmelse. Bemærkelsesværdigt var dog, at sangen fra filmens trailer, Beastie Boys Intergalactic, for en sjælden gangs skyld også optrådte i selve filmen. Lydeffekterne er der dog ikke noget galt med, de bidrager godt til at forstærke actionsekvenserne.

Bedømmelse

Jeg kunne faktisk godt lide serien Ms. Marvel og så, uden at have nogen stor idé om, hvad filmen skulle handle om, frem til at se mere af hende, da det blev annonceret, at hun skulle være med i opfølgeren til Captain Marvel. Selvom indsatsen er større og formatet er større, er det Iman Vellani, der generelt klarer sig bedst og er lige så god i denne film som i sin egen serie.

Carol Danvers viser sig at være menneskelig og ikke så hård som tidligere, hvilket passer godt til filmens tema, og Brie Larson får vist en blødere side end tidligere, hvilket hun håndterer uden problemer.

Filmens skurk er altså Dar-Benn, og Zawe Ashton spiller den desperate Kree-leder, som jeg gerne havde set mere af. Hun er ikke helt ond, hun vil faktisk bare, ligesom Thanos, løse et utroligt stort problem på ekstreme måder, der påvirker mange uskyldige.

Carol og Kamala har et usædvanligt roligt øjeblik sammen.

Danvers har altid haft en ret tør humor, som selvom jeg har værdsat den, er gået mange hen over hovedet og har fået hende til at virke kedelig. Her komplementerer Kamala hende med sin sprudlende teenage-stil, når hun begejstret sættes sammen med sin idol, ikke helt ulig måden Peter Parker og Tony Stark blev sat sammen på, da Spider-Man gjorde sin entré i MCU for nogle år siden.

Skal man så have set hele Ms. Marvel og WandaVision for at vide, hvor Kamala og Monica kommer fra, og forstå filmen? Nej, det synes jeg ikke. Hovedkarakteren, hvis vi skal koge det ned til en enkelt hovedkarakter, er stadigvæk Captain Marvel, og hvem de to andre er, bliver kort, men tilstrækkeligt forklaret i filmen. Selvfølgelig skader det ikke at have set serierne, det er indlysende. Instruktøren Nia DaCosta har skabt en film, der på trods af action, superkræfter og ødelagte verdener i bund og grund handler om familier og hvor meget deres støtte betyder, for at vi kan vokse og tackle tingene. Ikke kun Kamala og hendes familie, men også Carol og Monica, der genforenes efter mange år. Selv filmens skurk vil faktisk bare redde sin planet og sit folk (sin familie), selvom hun ligesom de fleste superheltesskurke går lidt for langt i sit forsøg på at gøre det.

Trods de imponerende slåskampsscener, hvor trioen konstant skifter plads med hinanden, og historiens plads i en større sammenhæng, kan jeg ikke lade være med at tænke, at det føles lidt som en ekstra lang episode af Ms. Marvel. Det er ikke negativt i sig selv, men jeg havde håbet på noget lidt mere bombastisk. Når filmen tager fat, gør den det godt, men nu har man valgt det mere familiære tema, og det er det, vi skal forholde os til.

Zawe Ashton spiller Dar-Benn, der med ekstreme metoder vil redde sin planet.

Selvom det måske føles forfriskende med en film, der for en gangs skyld ikke er super lang (den varer kun 1 time og 45 minutter), gjorde den korte spilletid måske, at der blev hængende nogle løse ender, som man gerne ville have vidst mere om. Selvom det ikke er supervigtigt, får vi se, om de måske bliver afklaret i fremtiden.

Og lige præcis, en sidste ting. Når filmen er slut, bliv sidde. Som sædvanligt har Marvel en ekstra scene efter de første eftertekster, og den er ret vigtig for MCU's fremtid. Du vil ikke gå glip af den.

Filmen The Marvels har dansk biografpremiere i dag, den 8. november.

Trailer

Karakter