Anmeldelse: Blade Runner 2049

Efter 35 års ventetid er efterfølgeren til Ridley Scotts sci-fi-klassiker Blade Runner nu her.

Det kan ikke være let at følge op på en så klassisk og anmelderrost film som Blade Runner. Og at have den oprindelige instruktør Ridley Scott hængende over skulderen som producer kan ikke gøre det nemmere. Men det var ikke noget, som Denis Villeneuve syntes at bekymre sig meget om, da han overtog roret for at levere denne værdige efterfølger, for at sige det mildt.

Handling

I den første film var replikanter - androider, der ligner mennesker - forbudt på Jorden og var kun tilladt på de fremmede kolonier. De få, der formåede at flygte til Jorden, blev jaget og "pensioneret" af politifolk, der var specialiseret i denne særlige opgave. En sådan betjent kaldes en Blade Runner.

I filmen fra 1982 - der foregår i 2019 - fulgte vi Blade Runner Rick Deckard, spillet af Harrison Ford. Tredive år senere er der sket meget, og de nyere modeller af replikanter anses for at være så meget mere sikre end de gamle, at de nu også er tilladt på Jorden. Der er dog stadig gamle modeller, der er på fri fod. Disse betragtes som farlige og skal naturligvis indfanges eller pensioneres. Og det er tid til at lære vores nye Blade Runner, K, at kende.

Efter at K opsporer og konfronterer en af disse gamle replikanter, opdager politiet noget, der ikke kan være sandt, oplysninger, der vil ændre alt for både mennesker og replikanter, hvis det viser sig at være sandt. K får til opgave at undersøge og håndtere problemet, hvis det viser sig at eksistere..

Skådespelare

Ryan Gosling spiller en af sine bedste roller, når hans K, den centrale karakter i historien, tvinges til at overveje forskellene mellem mennesker og replikanter, eller manglen på samme, og hvad det vil sige at være menneske. Eller menneske. Og ligesom i Star Wars: Episode VII - The Force Awakens vender Harrison Ford tilbage og laver en mere fjollet version af sin gamle karakter og opfører sig præcis som man kan forvente af en skuespiller af hans kaliber. Jeg tror, han er mest på autopilot, men han har en ret god autopilot.

Andre roller omfatter Ana de Armas som K's kærlige og loyale hologram-kæreste og Jared Leto som den blinde Niander Wallace, administrerende direktør for det gigantiske Wallace Corporation, der bl.a. fremstiller alle replikanterne. Vi ser også Robin Wright som K's chef i Los Angeles Police Department og Sylvia Hoeks som Niander Wallaces assistent. Edward James Olmos genoptager også sin rolle som Gaff fra Blade Runner i en kort scene.

Der er virkelig ikke noget at kritisere ved nogen af skuespillerne. Alle leverer deres bedste præstationer.

Musik og lyd

Den anmelderroste musik til den første film blev skabt af Vangelis. For at få musikken til efterfølgeren til at minde om Vangelis' musik brød Denis Villeneuve med sine mange samarbejdspartnere Jóhann Jóhannsson for at bringe Hans Zimmer og Benjamin Wallfisch, som sidst samarbejdede sammen på Dunkirk, med i spillet. Og som de leverer. Soundtracket er mørkt, tungt, stemningsfuldt og forstærker konstant det, der sker i billedet.

Andre lydeffekter som hovercrafts, eksplosioner, regn, bang bang, skraldebiler og alt muligt andet lyder også helt perfekt, og dialogen er klar og tydelig, og det er ikke noget problem at høre, hvad der bliver sagt.

Billede

Der er ikke et ondt ord at sige om det visuelle. Roger Deakins står for et foto, der er helt enestående, og til tider sidder man næsten og gisper om, hvor smukt det er. Ikke fordi den verden, filmen foregår i, er smuk - tværtimod - men fordi den er præsenteret så smukt.

Deakins foto suppleres af visuelle effekter, der er mindst lige så gode. Uanset om det er en overbygget by, et øde landskab, flyvende biler eller en knap gennemsigtig hologramkæreste, er den malet foran dig på en måde, så du aldrig tvivler på, at den faktisk er ægte.

Gennemgang

Filmen er fantastisk. Det er hele 2,44 langt, men alligevel kom slutningen overraskende hurtigt, og filmen føles ikke nær så lang, som den faktisk er. På en eller anden måde har Denis Villeneuve formået at blande gode skuespillere, et stærkt manuskript, god musik og vidunderlig filmkunst i en stor gryde, tilføjet et strejf af canadisk instruktørmagi og serveret os en film, der sandsynligvis vil være lige så stor en klassiker som sin forgænger. Jeg vil ikke kalde filmen et mesterværk, for det er et meget stærkt ord. Men Blade Runner 2049 er god. Rigtig godt.

Bedømmelse

Blade Runner 2049 er vurderet til 9 ud af 10.

Karakter